Tłusty Czwartek to w kalendarzu chrześcijańskim ostatni czwartek tj. 11 lutego 2021 r. przed Wielkim Postem, znany także jako 'zapusty'. Tłusty Czwartek rozpoczyna ostatni tydzień karnawału. Następny czwartek jest czwartkiem po Środzie Popielcowej (17 lutego 2021 r.) i należy do okresu Wielkiego Postu, podczas którego chrześcijanie ze względów religijnych (pokutnych) w formie przygotowania do Świąt Wielkanocnych, powinni zachowywać wstrzemięźliwość jako wyraz umartwienia. Najpopularniejsze potrawy to pączki i faworki, zwane również w niektórych regionach chrustem lub chruścikami. Dawniej objadano się pączkami nadziewanymi słoniną, boczkiem i mięsem, które obficie zapijano wódką. Staropolskie przysłowie mówi według jednego z przesądów, jeśli ktoś w tłusty czwartek nie zje ani jednego pączka – w dalszym życiu nie będzie mu się wiodło...
A potem jeszcze 'śledzik' – ostatni dzień ostatków, czyli wtorek (16 lutego 2021 r.) przed Środą Popielcową. Nazwa tego dnia pochodzi od jednej z najtańszych postnych potraw. Jako zwiastun 40 chudych dni, w niektórych rejonach kraju śledzik podawany były biesiadnikom tuż przed zakończeniem zapustowych hulanek. Śpiewom i tańcom nie było końca, zwłaszcza na Kaszubach, gdzie zapusty miały wyjątkowo uroczysty charakter. Konsumowano ogromne ilości mięsa, słodkości i alkoholu (zgodnie ze starym kaszubskim porzekadłem ten, kto nie jadł mięsa w zapusty, miał być ... latem zjedzony przez komary). Uroku zabawie dodawał zwyczaj przebierania się za najrozmaitsze postacie i zwierzęta – na kaszubskich imprezach nie brakło więc niedźwiedzi, bocianów, żandarmów, a nawet ... cyganów.
'Carnaval burgundzki' J.Bosch , ok. 1600 - 1620, Mężczyzna na stole z dudami przedstawiającymi Carnavala,;Pani przynosząca talerz ryb w stronę kuchni z prawej; po lewej stronie zbliżający się post; ludzie pomiędzy świętowaniem przed rozpoczęciem postu
'Walka karnawału z postem', Pieter Bruegel,1559. Bruegel przedstawił tętniący życiem plac miejski. W otoczeniu wielu budynków widzimy tłum ludzi wykonujących różne czynności. Obraz podzielony jest na dwie części. Po lewej stronie znajduje się karczma, po prawej kościół. Lewa strona symbolizuje karnawał, a prawa post. Podobnie jest z postaciami. Wśród nagromadzonych osób można dostrzec grubego mężczyznę siedzącego na beczce oraz szczupłego, siedzącego na tronie ascetę.
Siedzący na beczce trzyma w ręku rożen z nabitym na niego prosięciem i kaczką. Dokoła beczki rozrzucone są kości i skorupki jajek. Autor kontrastuje przepych, rozpustę ze ścisłym, ascetycznym postem. Obok kościstego mężczyzny można dostrzec suchary, w ręku trzyma łopatę, na której leżą dwie ryby. Jest to symbol głodu. Sam jest wychudzony, w pasie zaś przepasany różańcem. Łopata i rożen...